Dia kudung....Tapi fotografer wanita...

"APA YANG PENTING IALAH: SIAPA WANITA DISEBALIK KAMERA" 

Rusidah Badawi, seorang fotografer dari Indonesia yang hidup tanpa kedua-dua belah tangannya. Ketika usianya 12 tahun, Rusidah mengalami kemalangan buruk sehingga menyebabkan dua belah tangannya dipotong. Tapi, bagaimana seseorang yang kudung dapat memegang kamera? Hanya foto di bawah dapat menceritakan segalanya. 

Setelah tamat sekolah menengah, Rusidah telah menjadi seorang pelajar di pusat latihan untuk orang cacat. Disinilah Rusidah mengenali dunia fotografi. Cita-cita untuk menjadi seorang fotografer tercapai dan beliau telah menjadikan rumahnya sebagai studio. 

Kamera pertama yang digunakan Rusidah ialah Pentax K1000 yang dipinjamkan oleh guru fotografinya. Dengan menggunakan kamera pertamanya, Rusidah telah dibayar untuk mengambil gambar majlis perkahwinan, majlis rasmi dan juga gambar pasport.




Canon telah memberikan Rusidah sebuah kamera EOS 550D dengan Speedlite 430E. Sehingga kini, beliau masih bergiat dalam dunia fotografi.



"Butuh waktu lima menit untuk melakukan hal yang bisa dilakukan orang normal satu menit. Saya tidak akan menyerah untuk meraih cita-cita dan terus berusaha keras. Saya ingin menunjukkan kepada banyak orang bahwa orang cacat juga bisa melakukan sesuatu,”- Rusidah Badawi.

Saya chelzRachel, empunya blog chelzLensa sangat respect Rusidah Badawi!

1 comment:

  1. nice blog :) done follow u. thanks fr ur comment :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...