Aku di Kudat Sabah...


Akhirnya saya menjejakkan kaki di Kudat Sabah.. Ini la benda yang saya impikan. Selama ini hanya tengok dalam gambar jak. Pergi sini sebenar nya tiada dalam perancangan sebab masa ini minggu study week (3 hari lagi nak exam). Tapi, bila kawan dah ajak, tanpa pikir panjang terus ON..hehe... Kami bertolak dari Universiti jam 3am naik Van Sewa. Pak Guard yang jaga gate utama pun pelik tengok kami jalan jam 3am. Perjalanan yang mengambil masa selama 2jam 1/2 akhirnya sampai di The Tip of Borneo @ simpang mengayau. Cuaca agak sejuk dengan angin yang terlampau kuat.

The Tip of Borneo, Tanjung Simpang Mengayau. 
Akhirnya saya berjaya menjejakkan kaki di sini...=) Kalau boleh, jangan turun ke bawah tu. sebab ombak besar akan tiba-tiba ada. Tapi kawan yang pakai baju merah tu tak takut..huhu
Jalan untuk menuju ke The Tip Of Borneo. Keadaan cuaca masa ini hujan dan berkabus, so jalan agak licin.
Tempat menjual tempurung Siput yang boleh menarik minat pengujung datang singgah dan membeli
Sebuah tokong yang ada di pekan Kudat. Tokong Fu (Kalau tak silap). Ini merupakan kali pertama saya menjejakkan kaki masuk kedalam tokong sebab tokong ini telah menarik minat saya kerana seni binaan yang menarik minta lensa kamera untuk ambil gambar simpan sebagai kenangan.
Bandar Kudat ketika ini agak sunyi kecuali berada di pasar tamu.

Pasar Tamu di Kudat. Pelbagai barangan dijual seperti hasil tanaman dan barangan tradisional 
Pelabuhan di Kudat
Saya berada di atas Jeti Pelabuhan Kudat
Antara hasil tangkapan oleh nelayan2 di Jeti Pelabuhan Kudat
Mini Zoo ini terletak di tepi jalan sebelum sampai Kudat. Harga masuk RM5.00. Antara haiwan yang terdapat dalam zoo ini ialah Monyet, Burung Unta, Ayam, Burung Tua dan sebagainya. So, datangla ke sini.
Maranjak LongHouse Lodge merupakan sebuah binaan rumah panjang kaum Rungus di Kudat Sabah. Pengunjung boleh datang melawat atau tinggal di Lodge yang disediakan. 
Binaan rumah panjang kaum Rungus dari luar
Dalam Rumah Panjang. Struktur binaan yang menggunakan kayu dan buluh.
Ketika saya berada di tempat membuat Gong yang merupakan alat muzik tradisional. Pembuatan Gong disini merupakan dibawah Persatuan Momogun Rungus Sabah Samora, Kudat Sabah
Antara Gong yang telah siap untuk dijual. Harga setiap gong adalah berbeza mengikuti Saiz dan bahan yang digunakan.
Gombizou Kampung Madu merupakan tempat penghasilan madu. Penternakan Lebah juga dijalankan disini. Hasil madu tersebut akan dijual kepada pengunjung yang datang ke Kampung Madu.

Madu-madu yang dijual dengan harga berbeza. Semua madu yang dijual adalah ASLI dan berbeza dengan madu yang dijual di pasar
Botol besar mempunyai harga yang lebih mahal
Saya ikut mak cik nie pergi kawasan penternakan Lebah, Harga masuk ke tempat ini hanya rm3. Mak Cik ini menerangkan cara menternak hingga la proses pengambilan madu. Benda yang dipegang oleh mak cik itu merupakan sejenis tin yang mengandungi asap daripada kulit kelapa tua. Tujuannya adalah untuk memabukkan Lebah supaya tidak menyengat. 

Ini merupakan anak lebah. Masih tidak kelihatan banyak madu yang dihasilkan
Geli? haha...Gambar kabur sebab saya lupa nak adjust kerana takut..Saya tak guna zoom lens. Saya hanya guna lens 35mm 1.8G dimana saya zoom guna kaki...hehe
Pernah rasa Lokan Panggang? Kalau nak cuba, boleh datang ke gerai ini yang terletak di area IP (saya tak tahu jalan ini dimana)..haha





5 comments:

  1. xnak ke pulau banggi ke?
    -bz**-

    ReplyDelete
  2. bagus lah ko promote kudat... good job :)

    ReplyDelete
  3. Ada no telephone ke..?? Saya org mau tnya tu gong...brpa dia harga..terus mau tnya tu..tmbga dulu kh tau bru punya...hehehhe....tq..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...