Tamu Besar Kota Belud

Pada 29 hingga 30 oktober 2011, Kota Belud telah menjadi tumpuan para pelancong sempena sambutan Tamu Besar Kota Belud 2011. Tamu Besar merupakan sebuah Tamu yang besar dan popular di sabah dan dikenali sebagai "Koboi Town". Tamu Besar merupakan aktiviti tahunan yang diadakan pada bulan oktober dimana masyarakat tempatan mempamerkan barangan buatan tangan seperti kraftangan, makanan tempatan dan minuman untuk dijual kepada pelawat. Para peniaga juga dapat mengaut keuntungan daripada hasil jualan.


Pintu masuk utama ke Tamu Besar Kota Belud

Pameran dan Demonstrasi Kuih Tradisi. Pelbagai jenis makanan tempatan telah dipamerkan disini. Pelawat juga boleh menikmati dan mencuba makanan tradisi yang telah dimasak. Antara kuih muih yang boleh dipamerkan ialah kuih cincin, kuih penjaram, kuih gelang dan sebagainya.
"Parang Bajau" buatan tangan. Parang ini kebanyakkannya dibuat oleh Masyarakat Bajau dan Iranun yang tinggal di daerah Kota Belud. Keunikan parang ini dari mata saya ialah kehalusan seni ukiran yang dipamerkan. Bukan mudah untuk mengukir parang ini. Saya sempat bertanya salah seorang peserta pameran ini mengenai berapa lama untuk menghasilkan parang berukir. Beliau berkata, mengikut corak ukiran dan kehalusan yang ingin dihasilkan.

Pertandingan Ratu Cantik atau dikenali sebagai 'Ratu Serimpak/Senisip'. Pakaian lelaki itu, saya tak berapa ingat dia ikut pertandigan apa...huhu...Semua peserta Ratu Cantik akan memakai pakaian tradisional seperti Serimpak, badu sipak, sarong olos berangkit dan tali pinggang perak.

Pertandingan ternakan juga dijalankan dimana pelbagai jenis ternakan dipamerkan seperti ayam jantan, itik, arnab dan kucing import/local. Pertandingan yang menarik minat saya ialah Pertandingan Kucing...hehe...Keadaan agak sesak semasa pertandingan ini dijalankan kerana pelawat bersesak untuk memegang kucing....haha...
 
Hasil tanaman juga dipamerkan. Pelbagai jenis buah-buahan dipamerkan. Terdapat saiz buah-buahan yang besar daripada biasa.











Koboi Kota Belud segak berpakaian dengan kuda yang dihiasi dengan pelbagi warna. Gambar ini saya ambil dari SINI.  Saya tidak berada disini semasa acara ini berlangsung kerana balik awal ke Kota Kinabalu. Saya terlepas untuk menyaksikan acara ini...huhu...dan merupakan pekara yang rugi!!...



2 comments:

  1. tahun ni(2012) ada lagi...
    24-25 November 2012... :)

    ReplyDelete
  2. Fadz_ianah...iya..tahun 2012 pun ada...hehe..tapi saya tak pergi..huhu..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...